Blog

Problem med sömnen? Börja med inredningen

Att lida av sömnproblem är väldigt vanligt. När problematiken smyger sig på börjar man oftast fundera över stressnivån, hälsan och födointaget. Men en aspekt som ofta förbises är vikten av ett lugnande sovrum med rätt färger och möblemang.

Vikten av att hålla sovrummet avskalat

Det första du bör se över om du har svårt att somna är hur stökigt det är i ditt sovrum. Ett nattygsbord fyllt med glas, böcker, näsdukar och teknik skapar ett rörigt intryck. När du ska sova bör möbler, golv och säng hållas fritt från övriga pinaler. För att åstadkomma det utan allt för mycket krångel bör du låna sömn-avgörande pengar och investera i snygga och stilrena förvaringsutrymmen. Lådor under sängen är ett utmärkt sätt att få undan överflödiga textilier och prylar och samtidigt ha dem lättillgängliga. En annan bonus är att du inte påverkas av de extratillkomna förvaringsutrymmena när du sover, då de inte syns under sängen. Två flugor i en smäll, helt enkelt!

Färgval och sömn

En studie runt sömn och färg har utförts, där val av färg på sovrumsväggar jämförs med antal sovtimmar för den eller dem som sover där. Resultat visade på att de som sover i ett övervägande blått rum får mer sömn än övriga människor. Den som motsvarande sover sämst har valt att måla väggarna lila.

Måla alltså väggarna i en valfri blå nyans för att förbättra sömnen. Om du har ett sovrum i mindre storlek bör du använda dig av en ljus nyans, för att inte påverka den spatiala uppfattningen av rummet – det vill säga, gör inte rummet mindre än vad det är. Du kan även måla väggarna vita och fokusera på att låta inredningen tangera blått, för att uppnå samma effekt.

Doft och sömn

Nu har du åstadkommit ett rent, funktionellt och sovvänligt rum. Samtliga kulörer går i det blå spektrumet och du lägger dig till rätta – men du lyckas fortfarande inte somna! Vad kan du mer göra för att optimera sannolikheten av en hel nattsömn?

Olika lukter framkallar olika känslor och stimulerar olika delar av människan. Lavendel är en utmärkt doft för dig som vill somna. Det bästa med att använda dofter i rum är att de kan användas på ett dekorativt och stilrent sätt.

Du kan använda dig av doftpinnar i en vacker glasflaska med lavendelolja och placera på nattygsbordet, eller kanske köpa en vacker påse med torkade lavendelblad och hänga ovanför sängen, lägga på nattygsbordet eller fönsterbrädan. Lavendeln har en lugnande effekt på människan men röjer även undan en till problematik som kan orsaka sömnproblem – skadedjur. Och på sommaren när du måste ha fönstret öppet så håller den även myggorna borta, för att ytterligare försäkra dig om en skön nattsömn.

Inredning och sömn – en stark korrelation

Så, nu råder det inga tvivel om att inredning har stor effekt på sömnen. Genom att hålla sovrummet städat, väldoftande och i blå skalor så arbetar du i förebyggande syfte och tillåter kroppen gå ner i varv. Oavsett grad eller variant av sömnproblem så fungerar dessa knep som hjälpmedel. Gör alltså kroppen och själen en tjänst, genom att inreda rätt!